säg cheese!

Ingredienser

Portioner: 8

15 digestivekex
100 g lättmargarin ca 40% fett

                                                    
 Fyllning
400 g färskost 7% fett
2 ägg
1 dl socker
rivet skal av 1 citron

1 tsk vaniljsocker
1 l jordgubbar 
                                                          
Gör så här
Blanda ingredienserna till bottnen i matberedare. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 200°C, 8-10 min.Rör osten mjuk. Vispa i ägg och socker och tillsätt citron och vaniljsockret. Häll smeten i formen och grädda ytterligare, ca 15 min. Låt kakan svalna och ställ den sedan i kylen. Skölj, snoppa och halvera eller skiva jordgubbarna. Lägg jordgubbarna på tårtan strax före servering

 

Jordgubbscheesecake (lättare variant)

Ovan ser du receptet från ica på den allsmäktige cheesecakekakan som jag just bakat, eller den står i ugnen. Jag kör med apelsin istället för citron för vi hade ingen men det blir nog gott det med.


Imorse när jag vaknade av mitt alarm trodde jag att det var en annan signal än den som det ska vara. även ikonen såg konstig ut. Det ska vara en liten klocka som blinkar typ och så ska den spela monica zetterlund - sakta vi går genom stan. Så var inte fallet i mina ögon(och öron). jag trodde på fullaste allvar att min telefon, under natten, hade ändrat sina inställningar för att spela mig ett spratt! Självklart var det inte så, jag hade råkat ta bort låten från telefonen dagen innan så mobilen hade valt en annan melodi. så nu har jag Safety dance. Den låten är så grym! kolla in turk's Safetydance också. Scrubs rule!

 


Kommentarer
Postat av: Lilla_Fröken

nu har jag skrivit av receptet och det ska provas i sommar..:)

2007-06-07 @ 09:04:51
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: Maua

Lilla fröken:
Det är hur grymt som helst, ät med jurdgubbar, kiwi, melon eller vad du vill :)

2007-06-07 @ 12:38:22
URL: http://maua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0