veronicas anatomy

förlåt så himla mycket att jag försummat er, nu är jag tillbaka.
det är skitmycket i i skolan, har börjat två kurser på halvfart(=helfart eftersom vi läser dom paralellt) som heter Anatomi och fysiologi(=ben,celler, organ och muskler) och hälsopromotion, fysisk aktivitet och kost. det är askul men jättesvårt och en massa saker att plugga. nog om skolan kanske, det är svårt att inte skriva om just den eftersom den upptar så stor del av mitt liv just nu.

tänkte bjuda mamma och pappa på middag i morgon eller i helgen, det bir någon kyckling(idéer tack!) och till efterrätt blir det en vit kladdkaka som jag tänkte göra redan ikväll. vill ni ha receptet så kommer det här.


Värm ugnen till 175 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form (ca 24 cm i diameter). Smörj och mjöla kanten.

Smält 100 gram smör och 200 gram vit choklad över låg värme i en rymlig kastrull, rör om och passa så att det inte fastnar i botten.

Ta kastrullen av värmen och rör ner 3 dl socker , 3 dl mjöl, 3 ägg och 3 msk amaretto eller konjak.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter tills kakan höjer sig lite på mitten.
Den ska kännas fast men ändå vara kladdig inuti.

Ta ut och låt den kallna.
Lägg upp den på ett tårtfat och stick in skyddspapper runtom.

Glasyr:
Värm och smält 3 msk grädde  och 150 g vit choklad under omrörning.
Bred glasyren över tårtan.
 
jag skippar amaretton, har aldrig gillat spritdesserter. tänkte ta och köpa mig en ny kamera också. har hittat en fin och kanske bra här i stan faktiskt. måste bara gämföra lite priser.
nu veronica mars!

Kommentarer
Postat av: emma

jag har alltid tyckt att ha sprit i efterätt är att förstöra mat. när sonja häller grädde i punschen och tror att det blir lyxigare tänker jag bara NOOOOO!

2007-09-06 @ 18:11:18
Postat av: maua

hehe menar du inte punchen i grädden? ;)
först tänker man "efterätt, fyfabian så gott!" sen "vad konstigt det smakar? har grädden blivit gammal eller? nej vänta nu... det är punch!" eew. I hates dat.

2007-09-06 @ 21:12:39
Postat av: Matte

Haha känns lite som om jag hoppade över det väsentliga men Veronica Mars är löjligt beroendeframkallande.

2007-09-07 @ 10:04:21
URL: http://comforteagle.blogg.se
Postat av: maua

ja, jag och en kompis pratade om det och det är helt sjukt, jag är som besatt :)

2007-09-07 @ 15:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0