Diet

idag under släktmiddagen kom vi in på GI-metoden (vilken överraskning) och eftersom jag en vacker dag förhoppningsvis kommer att vara proffesionell hälsovägledare kan det vara bra att ta ställning till dieter så länge man har nog med kunskap. Jag tycker att GI-metoden är en helt okej diet eftersom man fokuserar på långsamma kolhydrater och lite socker, men med dieter följer restriktioner som kanske inte passar alla...

Personligen vill jag inte rekomendera dieter, planerar man att göra en livsstilsförändring tycker jag att det är bättre att utgå ifrån sig själv, samla på sig kunskap och börja där. Metoder som utesluter någon av energigivarna (fett, kolhydrater och proteiner) bör man granska en extra gång eftersom att varje energigivare har sina speciella uppgifter i kroppen.

Sverige har länge haft en kolhydratsskräck där halva befolkningen slutat äta potatis, ris och pasta vilket är rätt onödigt eftersom att kolhydrater är kroppens energi. utan kolhydrater blir vi orkeslösa. det är däremot skilnad på långsamma och snabba kolhydrater. de långsamma kolhydraterna höjer blodsockret långsamt och stabilt medans de snabba ger toppar och dippar. Ta fullkornsris vs. polerat(vitt)ris. de vita riset har jättelite näringsämnen och höjer blodsockret snabbt medans fullkornsriset har bra näringsvärde (vitaminerna och minneralerna sitter nämnligen i skalet på sädeslagen) och höjer blodsockernivåerna på ett stabilt sätt plus att du håller dig mätt långre.

Kom ihåg att kosten ska bestå av ca:
  • 30% fett (helst enkel- eller fleromättat)
  • 55% kolhydrater (helst långsamma)
  • 15% protein (man kan räkna 1g protein per kg i kroppsvikt per dag, alltså väger du 65kg bör du äta ca 65g protein per dag)


nu ska vi leka gissa spåret! känner du igen dom här små fötterna?

image144



Kommentarer
Postat av: Sophia

menb jag har iiiingen aning. Hare? Katt? Jag vet verkligen inte.

2008-01-14 @ 20:37:01
Postat av: maua

hehe, båda dina gissningar är fel. fotspåret är max en decimeter i kvadrat. gissa igen :)

2008-01-14 @ 21:59:40
URL: http://maua.blogg.se
Postat av: Lilla_Fröken

superintressant inlägg! mera sånt..:)
har du kunskap om substitut? tex om man är sugen på chips, vad kan man äta istället som känns likvärdigt men ändå inte är så onyttigt?

2008-01-14 @ 22:01:33
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: maua

Lilla fröken: Tja, det beror lite på hur du menar. pratar vi lightprodukter så kan jag alltid kolla upp hur nyttiga dom egentligen är, menar du bara annat snacks som ger samma effekt som chips (salt, krispigt) så kanske jag har lite tips. jag kan basera mitt nästa inlägg på godis och chips och vad man kan välja istället :)

2008-01-14 @ 22:38:46
URL: http://maua.blogg.se
Postat av: Emma

Ekorre?

2008-01-15 @ 11:46:08
Postat av: maua

Emma: rätt! du vann min eviga kärlek :)

2008-01-15 @ 16:06:04
URL: http://maua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0