Järn och fruktsallad

Idag har varit en mycket trevlig dag. Har varit på stan med Sophia och fyndat lite på åhlens prylrea, samt köpt en kjol med hög midja från gina tricot. efter det tog vi en fika på åhlens, det enda stället i hela luleå som serverar fruktsallad och inte bara socker och kakor.

Jag har tenta om precis en vecka och när jag satt och pluggade kände jag att jag behövde dela med mig av min kunskap!



Järn
är en viktig mineral eftersom den är en del i hemoglobinmilekylen som transporterar syret från lungorna till cellerna. Om du äter järnrik mat, glöm då inte att också äta c-vitamin eftersom c-vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet.

dricker du svart thé eller kaffe är det bra att försöka vänta en timme efter maten med att dricka en kopp. dricker du tex kaffe direkt efter maten förstör du ca 75% av järnupptaget.

Bra källor till järn är:
  • Kött och fisk (hemjärn)
  • Fullkornsprodukter (sitter i skalet på sädeslagen)
  • baljväxter
  • nötter
  • gröna grönsaker
  • potatis
  • vissa bär
om du inte äter järn finns det en risk ör järnbrist. man blir då trött och irriterad, imunörsvaret, inlärningsförmågan och den fysiska prestationsförmågan försämras. därför är det viktigt att fylla sitt dagliga behov av järn!

tror du att du äter tillräckligt?

Kommentarer
Postat av: Sophia

Min dag var också mycket trevlig:)

2008-01-11 @ 00:38:32
Postat av: maua

vad bra :) vi måste boka en ny date tycker jag.

2008-01-11 @ 12:45:40
URL: http://maua.blogg.se
Postat av: Lilla_Fröken

kul med en hälsosida! ser fram emot många uppdateringar och nyttiga tips!

2008-01-11 @ 21:11:58
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: madde

Vilket bra vetande =) Det dricks nämligen massor med kaffe här hemma. Ofta direkt efter maten. =) Blir nu ändring på det, hihi.
Hoppas allt är bra med dig, Kram från oss!

2008-01-11 @ 21:48:26
URL: http://tildesmamma.webblogg.se
Postat av: maua

Lilla fröken: vad bra att du tycker det! jag ska vara duktig och uppdatera er mycket :)

Madde: vad bra att du tycker det, allt är bara bra här :)

2008-01-12 @ 20:48:42
URL: http://maua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0