Min Beach 2008

Att vara smal och hälsa, ingen självklar kombiation. Det är bättre att vara överviktig och hälsosam(=fysiskt aktiv, äta någorlunda bra, må bra psykiskt) än att vara smal och ohälsosam.

Hälsosam mat är inte mat
som gör att man blir smal (om man tror det kan man ju lika gärna äta bomull). hälsosam mat är mycket antioxidanter, vitaminer, mineraler, fettsyror, helt enkel näringstät mat som gör dig frisk.

Jag vill bara berätta att jag skiter rätt mycket i beach 2008. Jag går inte ner i vikt för att vara snygg på stranden. Min viktnedgång handlar om så mycket mer än att vara snygg för andra. jag har gått ner för att jag mår bättre innuti av att  väga mindre. jag känner mig vackrare, jag är i god fysisk form, jag är piggare och gladare och jag har ett hälsosamt BMI och midjemått (inte för att det säger någonting). om alla andra människor tycker att jag är snygg eller inte skiter jag fullständigt i.

Jag har en underbar man
som berättar för mig hur vacker jag är varje dag vare sig jag är osminkad och inte har tvättat håret på flera dagar eller om jag precis gjort mig i ordning för att gå på fest. Under hela vårat förhållande har jag pendlat i vikt ca 15 kg i vikt upp och ner och han har aldrig någonsin visat mindre uppskattning av min kropp eller mitt inre efter hur mycket jag har vägt. Han peppar mig när jag är nere och är glad för min skull när jag är uppe. och så är han sjukt het.

Om det är något jag lärt mig
under min utbildning är det att vara tolerant och ha förståelse för alla slags människor, något jag tränar på varje dag. Nu förstår jag att någon annans skitsnack inte handlar om mig utan kanske om egna demoner så som dåligt själförtroende eller avundsjuka eller kanske någonting annat. Jag behöver inte snacka skit om någon, för jag känner ingen avundsjuka och jag har inte dåligt själförtroende längre. En överviktig människa har inte dålig karaktär eller är för dum för att veta sitt eget bästa. En rökare har inte heller dålig karaktär eller är för dum för sitt bästa. allt handlar om motivation och prioriteringar med rätt hjälp. en beteendeförändring kommer oftast inte som ett brev på posten.

Jag vet att mina vänner älskar mig vare sig jag väger 120kg eller 45. Dom berättar för mig hur fin dom tycker att jag är och jag säger detsamma till dom. vi berättar hur mycket vi tycker om varandra och hur glada vi är att vi funnit varandra. dom bryr sig inte vad jag väger. den enda som egentligen bryr sig är jag och det är av den enkla anledningen att jag har valt att leva ett hälsosamt liv, inte ett smalt beach 2008.

Kommentarer
Postat av: Carro

Word bruno!



2008-06-05 @ 23:09:00
URL: http://regalo.blogg.se/
Postat av: maua

tack bryno!

2008-06-06 @ 00:30:25
URL: http://maua.blogg.se/
Postat av: Linnéa

nämen, har jag skrivit detta? kunde lika gärna vara det..:)

2008-06-06 @ 10:13:35
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: maua

hehe, är det så? :) roligt att höra att fler känner lika dant eftersom jag anser mig själv ha sunda värderingar ;)

2008-06-06 @ 10:37:35
URL: http://maua.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja verkligen, word.

2008-06-06 @ 13:36:35
URL: http://kompiskrubb.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0